מבצע חורף - הנחות על מבחר ספרים, כעת באזור המבצעים.
>'לכה דודי' וקבלת שבת
מידע נוסף
מו"ל:
שנה:
2002
דאנאקוד:
45-141021
ISBN:
965-493-119-2
עמודים:
276
שפה:
משקל:
580 גר'

'לכה דודי' וקבלת שבת

המשמעות המיסטית

תקציר

באמצע המאה השש עשרה יצרו מקובלי צפת טקס של קבלת שבת ובו נתנו ביטוי לראייתם בשבת כלה ומלכה וביום השבת יום נישואין ויום הכתרה. חטיבה של קבלת שבת שולבה בתפילת ליל השבת ובה השיר 'לכה דודי' מאת ר' שלמה אלקבץ. השיר היה לציר המרכזי בתפילה הזאת, ואף על פי כן אין שיר מובן פחות ממנו. 'לכה דודי' משקף את התפיסה הכפולה של קבלת השבת כקבלת פני שבת וקבלת עול שבת. לפי ספרות הקבלה שתיהן מתמזגות למעין קבלת עול מלכות שמים.
כיוון שאין 'לכה דודי' יוצא מידי סודו הקבלי, תוכנו וצורתו של השיר מצריכים קריאה מעמיקה. ספר זה יאפשר לקורא להבין את השיר ולעמוד על הסודות הגלומים בו ועל הרמזים השזורים לאורכו. הבנת הסודות הקבליים תאפשר ללוות את הדוד בהליכתו לקראת הכלה. קבלת השבת השבועית באה לזַכות בקבלת השבת הקוסמית. קבלת פני השבת היא דוגמה לגאולה העתידה, ו'לכה דודי' סולל את הדרך לאמירת 'מזמור שיר ליום השבת' בשני משמעיו – הן כמזמור לכבוד השבת הן כמזמור לעתיד לבוא ליום שכולו שבת.
הספר פותח צוהר להבנת עולמם הדתי של חכמים ומקובלים בצפת בשיא פריחתה, במאה השש עשרה. זהו חלק ממפעל פרשני מקיף הבוחן את סידור התפילה מזווית ראייה היסטורית וספרותית.

תקציר באנגלית נמצא בסוף הספר. 

ביקורות ועוד

מהות-כתב עת ליצירה יהודית, כז חיבור גדול, המציג ומפענח את הפיוט 'לכה דודי' של ר' שלמה אלקבץ המושר בליל שבת כחיבור קבלי מיסטי מפורט, הרומז לעניני קבלה רבים ועמוקים. המחבר בוחן כל מלה וצירוף בפיוט, ומוצא בלשון הפסיפסית עמוסת איזכורי המקרא והמדרש, רמזים לסודות הקבלה על דרך הספירות או הגימטריאות. הוא משתמש בעשרות ספרי מקורות קבליים והיסטוריים ומחקריים כדי לבנות ולבסס את התיאוריה שלו. הדברים פרטניים מאד, כגון: במחרוזת השניה, 'לקראת שבת לכו ונלכה', שלושת הטורים הראשונים חורזים בחרוז "כה". [...] כ"ה עצמה מזוהה עם מלכות, נרמזת בהליכה לקראת שבת ההליכה לקראת מלכות... גישות של בדיקת גימטריאות לשירה ולטכסטים מצויות כבר אצל חסידי אשכנז, והן נתקבלו ויושמו אחרי כן בתפוצות המקובלים בדורות השונים.