מבצע חורף - הנחות על מבחר ספרים, כעת באזור המבצעים.
>אהבה בתענוגים לר' משה בן יהודה
מידע נוסף
שנה:
2014
דאנאקוד:
45-131131
ISBN:
978-965-7418-18-5
עמודים:
470
שפה:
משקל:
1100 גר'
כריכה:
קשה

אהבה בתענוגים לר' משה בן יהודה

חלק א, מאמרים א-ז

כרך 16
בעריכת:
תקציר

החיבור אהבה בתענוגים נכתב בין השנים 1353–1356 בידי משה בן יהודה והוא אנציקלופדיה המסכמת את ענפי הידע המרכזיים של התקופה: הפיסיקה והמטפיסיקה האריסטוטלית וכמה מעיקרי היהדות. על אף שאנציקלופדיה מטבעה אינה באה לחדש אלא לסכם ידע קיים, המחבר לא היה מעביר של תכנים גרידא. הוא דן בנושאים המרכזיים של המדעים על פי הפילוסופים החשובים של המסורת האריסטוטלית, תוך שהוא מרחיב, מפתח ומפרש את דעותיהם באופן עצמאי החורג לא פעם מדעותיהם המקוריות ואף סוטה לעיתים מאבני היסוד של השיטה האריסטוטלית כולה. בפרשנות המקורית והחדשנית הוא תרם תרומה לפילוסופיה ולמדע של ימי הביניים בנושאים כגון החומר, אטומים, זמן ותנועה. לפיכך יש לראות בחיבור זה חלק מחוליה רחבה בשרשרת התפתחותן של הפילוסופיה והמדע, שבמאה י"ד התבטאה בביקורת הולכת וגוברת על הפילוסופיה האריסטוטלית עד לשלילתה המוחלטת.

בספר מוצגת מהדורה מדעית של שבעת המאמרים הראשונים של חלקה הראשון של האנציקלופדיה העוסקים בפיזיקה. כל מאמר דן בסוגיה מדעית אחת וחותם בפרקים פרשניים שמטרתם להראות כיצד הסוגיה תואמת את דעת התורה ואת הסודות הצפונים בכתביהם של ר' אברהם אבן עזרא ור' משה בן מיימון מחד ומקובלים שונים, בעיקר הרמב"ן, מאידך. למהדורה קודם מבוא העוסק בשאלות היסודיות והבסיסיות העומדות מאחורי החיבור, כגון: מי כתבו, היכן ולשם מה, מהו מבנה החיבור, מהם מקורותיו של המחבר וכיצד הוא נדרש להם? המבוא גם סוקר ומבאר את תוכני הדיון של שבעת המאמרים המוצגים במהדורה תוך שימת דגש על החידושים העיקריים הטמונים בהם ותרומתם להתפתחות המדע.

ביקורות ועוד
"מאות עמודים הכילה האנציקלופדיה היהודית-מדעית, שנכתבה בימי הביניים על ידי תלמיד חכם ומדען מסתורי בשם משה בן יהודה. מלבד קביעות מדעיות ודתיות פורצות דרך לזמנו, הייתה לחיבור חשיבות היסטורית - אבל לבן יהודה פשוט לא היה מזל, וחיבורו שקע בתהום הנשייה. עד שהגיעה ד"ר אסתי אייזנמן" - YNET, מאת: יצחק טסלר, נובמבר 2014
  • ספר מודפס
    $25
    $28
הנחת אתר ספר מודפס
$28 $25
הוספה לסל