מבצע חורף - הנחות על מבחר ספרים, כעת באזור המבצעים.
עותקים אחרונים
>הדברה ביולוגית של מזיקים
מידע נוסף
מו"ל:
שנה:
2002
דאנאקוד:
45-411018
ISBN:
965-493-092-7
עמודים:
417
שפה:
משקל:
740 גר'
כריכה:
כריכה קשה

הדברה ביולוגית של מזיקים

תקציר

ההדברה של חרקים מזיקים ועשבים רעים על ידי אויביהם הטבעיים היא חלופה אקולוגית מוכחת, אפשרית ובטוחה להדברה בקוטלי מזיקים. בספר תמציתי ומרתק זה פול דה באך ודוד רוזן עוקבים אחר הרקע ההיסטורי של ההדברה הביולוגית ובוחנים לפרטיהן כמה מהדוגמאות הידועות ביותר לשימוש באויבים טבעיים בהדברה ביולוגית פעילה ומוצלחת. הספר ראה אור לראשונה ב-1974 הוא עודכן לשנת 1991 ומובאים בו מחקרים חדישים ותיאורי מבצעים והתפתחויות בכל תחומי ההדברה הביולוגית. המסקנות לא השתנו: נדרשת הדברה ביולוגית נרחבת יותר- בין כאמצעי בלעדי ובין כאמצעי המרכזי בממשק הדברה משולב- בזמנים אלו, שבהם גוברת השאיפה להפחית את השימוש בכימיקלים רעילים יקרים ומתייקרים שיעילותם הולכת ופוחתת והגרוע מכול- הם פוגעים בסביבה. 

דוד רוזן, 1936-1997, פרופסור לאונטולוגיה בפקולטה לחקלאות של האוניברסיטה העברית בירושלים, היה חוקר דגול בעל שם עולמי, מורה מעולה ומנהיג מובהק בתחום ההדברה הביולוגית של מזיקי החקלאות. פרפם מאות מחקרים ותרם תרומה מדעית חשובה בתחום זה, ואף העמיד דורות של תלמידים שהפיצו את רעיון ההדברה הביולוגית בישראל ובעולם. הוא לא הסתגר במגדל השן של האקדמיה והיה מעורב במעשה של הגנת הצומח בחקלאות בישראל. שנים רבות לפני אחרים קידם את רעיון ההדברה המשולבת, שבה להדברה הביולוגית תפקיד מרכזי אך לא בלעדי. רוזן היה חבר בארגונים בין- לאומיים והרבה לייצג את ישראל בכנסים בעולם. הוא נאבק על מקומה ועל כבודה של ההדברה הביולוגית, ולא פחות מזה על מקומם של ישראל ושל המדע הישראלי בקרב האומות. תרגומו של ספר חשוב זה היה משאת נפשו של דוד רוזן. בחודשי חייו האחרונים, לפני שהכריעה אותו מחלתו, התחיל במלאכה. בתו ובנו טרחו עמו על התרגום והשלימו את הספר לאחר מותו. 

פאול דה באך, 1914-1992 פרופסור להדברה ביולוגית באוניברסיטת קליפורניה, השתייך לדור השני של ענקי ההדברה הביולוגית במדינה זו. מחקריו הרבים ופעילותו החובקת עולם הביאו לפריצות דרך רבות בתחום. דה באך חידש וביסס עקרונות רבים בתחום התאוריה של ההדברה הביולוגית. אולם פעולתו החשובה הייתה קידום מבצעי הדברה ביולוגית בארצות הברית ובעולם כולו. הוא היה שותף מרכזי למבצע ההדברה הביולוגית של הכנימה השחורה על ידי צרעות טפיליות שהובאו מהונג-קונג ואוקלמו בישראל ולאחר מכן בארצות רבות בעולם. זהו אחד המבצעים המזהירים בתחום זה והוא נזכר כמעט בכל ספר על הדברה ביולוגית.

מצורפות תמונות.