מבצע חורף - הנחות על מבחר ספרים, כעת באזור המבצעים.
>יהודי ברית-המועצות כרך 12
מידע נוסף
מו"ל:
בשיתוף:
  • המועצה הציבורית למען יהודי ברית-המועצות
שנה:
1989
דאנאקוד:
45-191016
עמודים:
340
משקל:
640 גר'
כריכה:
כריכה רכה

יהודי ברית-המועצות כרך 12

בעריכת:
תקציר
הקובץ מופיע כאשר תהליכי הגלסנוסט והפרסטרויקה בברית המועצות הם בעיצומם ודעת הקהל העולמית מגלה עניין רב בהתפתחויות המדיניות והכלכליות במדינת ענק זו. טבעי אפוא הדבר שבמרכזו של הקובץ עומדים נושאים אלה, השפעתם והשתקפותם בחייהם ובגורלם של יהודי ברית המועצות.
בקובץ נעשה ניסיון משמעותי מצד חוקרים ומדענים בארץ, עולים מברית המועצות ופעילי עלייה ותרבות יהודית לחשוף את ההתפתחויות החדשות ליסודותיהן ולגלות את הסיכויים והסכנות הטמונים במצב החדש.
בקובץ חמישה מדורים: (1) הגלאסנוסט והיהודים; (2) יחסי ברית המועצות–ישראל; (3) תנועת תמיכה ביהודי ברית המועצות; (4) תרבות יהודית והשתקפותה בעיתונות הרשמית והבלתי רשמית; (5)תנועת העלייה וההגירה.
הקורא ימצא שורת מסמכים הרואים אור לראשונה בישראל ובלשון העברית, כמו דיווח מרב שיח של העילית המפלגתית והמדעית בברית המועצות בנושא הציונות, שנערך במרס 1988 במוסקווה. יש יסוד להנחה כי בדיון נסללה הדרך לבדיקה מחודשת של מהות היהדות והציונות על ידי היסטוריונים סובייטים חשובים, כמו רוגוב ונוסינקו, אשר גם פתחו מסע אידאולוגי נמרץ נגד הדוברים האנטישמיים בכתב העת היוקרתי ורב המשקל 'סובטסקאיה קולטורה' (פברואר 1989).
החוקרת לודמילה דימרסקי-ציגלמן מהמרכז לתיעוד וחקר יהדות מזרח אירופה באוניברסיטה העברית בירושלים מפרסמת בקובץ ניתוח פוליטי המסתמך על גילויי ההתמודדות בין מחנות יריבים של מצדדי הרפורמות ומתנגדיהן. הבעיה היהודית והיחס לסטליניזם מהווים לדעתה אבן בוחן להשגת מטרותיהם הפוליטיות.
פרופ' יורם דינשטיין מאוניברסיטת תל-אביב קורא לבחינת יעדיה של תנועת התמיכה ביהודי ברית המועצות ומציע להעביר את מרכז הכובד של המאבק מאיחוד משפחות לחופש הגירה.