מבצע חורף - הנחות על מבחר ספרים, כעת באזור המבצעים.
>כוכבי יצחק, כתב-העת של ההשכלה באימפריה האוסטרו-הונגרית (1873-1845)
מידע נוסף
מו"ל:
שנה:
2016
דאנאקוד:
45-371021
ISBN:
978-965-493-990-4
עמודים:
629
שפה:
משקל:
1600 גר'

כוכבי יצחק, כתב-העת של ההשכלה באימפריה האוסטרו-הונגרית (1873-1845)

מפתח מוּער לכתב-העת העברי של ההשכלה

מאת:
תקציר

הספר דן בכתב-העת 'כוכבי יצחק' בעריכת מנדל שטרן שהופיע ב-37 חוברות, והוא מייצג את ההשכלה המתונה באימפריה האוסטרו-הונגרית, במאבקה על הפצת ערכי ההשכלה ההומניים, הטפתה לתיקונים בחינוך היהודי, ולפתיחוּת תרבותית לסביבה, ולמודרניזציה של היהודים. מטרתם הייתה לעודד את היצירה העברית בשירה ופרוזה.

בין המשתתפים ב'כוכבי יצחק' היו גם סופרים ידועים כגון ש.ד. לוצאטו, ש.י. ראפופורט, י.ש. ריג'יו, א.ב. גוטלובר, וי.ל. גורדון; וכן, חוקרים כגון י. דוקס, א.ה. ווייס וא. ילינק. כמו כן השתתפו בו מורים, רבנים, רופאים, פרופסורים ומשכילים מן השורה.

החומר שהתפרסם בכתב-העת כלל ז'אנרים רבים בספרות יפה: סיפורים ושירים, משלים, מכתמים, סאטירות, חזיונות, תיאורי מסע ותרגומי שירה ופרוזה. כמו כן נדפסו פרשנות במקרא ובתלמוד, מאמרים בלשון העברית, בהיסטוריה ישראלית, במדע, מחקרי כתבי-יד וההדרתם, ופובליציסטיקה בענייני השעה והזמן. המונוגרפיה כוללת דיון מקיף על כתב-העת, החומר שהתפרסם בו, נושאים שנידונו בו, ותרומתו להשכלה ולחכמת ישראל.

לרשות הקורא עומד עתה כלי-עזר חיוני ויסודי – מפתחות ממוחשבים ומוּערים המסודרים לפי שמות מחברים ולפי נושאים, המאפשרים גישה ישירה לרשימות של כל החומר הספרותי, ההגותי והמדעי, הניתנות ל'שליפה' אלקטרונית לחתומים. הספר הוא השישי בפרויקט המִפתוח והמונוגרפיות של כתבי-העת של ההשכלה העברית שהופיעו בהוצאת מאגנס: 'המאסף', 'בכורי העתים', 'כרם חמד', 8 כתבי-עת מ-1820–1845, ה'חלוץ' ו'בכורים'.

ביקורות ועוד

Iggeret 89, Zev Garber, Fall 2017
המולטי יקום של אלי אשד, יולי 2017
עיתון 77, יאיר מזור, אפריל 2017
"הפרופסור פלאי חיפש בספריות שונות בעולם אחרי כל גיליון בכתבי עת אלו, שרובם נדירים ביותר וכמעט כולם בכל חסרים עמודים או גיליונות שלמים, על מנת ליצור לראשונה תמונה שלמה שלהם, של החומרים שהופיעו בהם ושל הספרות העברית שפורסמה בכתבי עת אלו בסוף המאה ה-18 ובמהלך המאה ה-19. הוא רשם את כלל היצירות שהופיעו בהן, ונתן תיאור מפורט של רוב היצירות – סיפורים, שירים, משלים, מסות, מאמרים, מחזות וכו', וכתוצאה אנו יודעים כעת בדיוק את מה שלא היה ידוע עד שהחל פלאי בפרויקט שלו בסוף המאה ה-20 – אילו יצירות ספרות עברית הופיעו בז'אנרים שונים בכתבי עת אלו, מי היו מחבריהם ומחברותיהם. כתוצאה מכך אפשר לבצע כעת מחקרים שונים שלא היו אפשריים קודם". יְקוּם תַּרְבּוּת, מאת: אלי אשד, דצמבר 2016
David, מאת: תרצה למברגר, אפריל 2016 (גרמנית) 
Heritage Florida Jewish News, נובמבר 2016